niedziela, 13 grudnia 2015

Organizer świąteczny

Jako, że ostatnio próbuję stać się osobą bardziej zorganizowaną, to postanowiłam zrobić sobie mały "pomocnik świąteczny". Czuję już, że ze względu na mój stan, przygotowanie Świąt nie będzie najłatwiejsze, więc chciałabym, żeby udało mi się na przykład jakieś duże zakupy zrobić za jednym wyjściem z mężem do sklepu. Mam nadzieję, że to nie tylko moje pobożne życzenia...
Tak więc przygotowanie naszych Świąt zaczynam od przygotowania...

 

Listy potraw i produktów

Zrobiłam sobie taki oto szablon:


Jeszcze w tym tygodniu mam zamiar wypisać potrawy, jakie chcę zrobić na Święta oraz wszystkie składniki do nich potrzebne (niezależnie od tego, czy jestem pewna, że dany produkt mam w domu, znajdzie się on na liście). Zdaję sobie oczywiście sprawę, że nie wszystkie potrawy mają tylko dwa składniki, ale przecież potraw też nie muszę wypisywać linijka po linijce.
Jak widzicie listy mają tzw. check boxy, czyli jeśli daną potrawę już zrobię, czy dany produkt mam w domu, to mogę sobie "odhaczyć" dany element listy.
Dodatkowo zrobiłam tak, że przygotowałam drugą stronę tych list w odbiciu lustrzanym, dzięki czemu można sobie rozdzielić obie listy i np. listę produktów zabrać na zakupy, a listę dań zostawić przyklejoną magnesem na lodówkę.

Następnym etapem moich przygotowań będzie przeniesienie listy produktów na listę zakupów.

 

Lista zakupów

Zacznę od tego, że z wcześniej przygotowaną listą produktów przejrzę swoje domowe zasoby, żeby odznaczyć produkty, które mam, bo np. po co mam kupować kolejnych 5 proszków do pieczenia, skoro w szafce są jeszcze trzy i na pewno one starczą do przygotowania trzech ciast, które mam zamiar upiec.
Po przejrzeniu zasobów resztą produktów mam zamiar wypełnić taką oto listę:


Na początku mam zamiar wziąć swoją listę produktów i np. jeśli jajka pojawiają się  razy, to sumuję sobie ich ilość i wpisuję na tę listę, odhaczając od razu wszystkie "miejsca" gdzie występowały jajka. W ten sposób przenoszę wszystkie produkty na listę zakupów, więc jest szansa, że niczego mi nie zabraknie. Oczywiście będę się starać nie kupować wszystkiego co do sztuki, bo po prostu nigdy nie wiadomo, jakie niespodzianki spotkają nas po drodze ;)
Jak widzicie, na liście są nie tylko produkty spożywcze, ale również chemia, czy "inne", np. gdyby okazało się, że trzeba dokupić coś, co się nie mieści w żadnej kategorii, np. papier do pakowania prezentów ;) Listy już standardowo mają check boxy do odznaczania, gdy produkt znajdzie się w koszyku. 
Kolumny ustawiłam w takiej kolejności, jak ja lubię robić zakupy w sklepie. Nie wiem, czy taka kolejność jest ok, mi odpowiada. Chociaż podobno kobiety i tak bardzo chaotycznie robią zakupy w sklepach, krążąc w nieskończoność między regałami...

Pomyślałam, że dobrze by było jakoś rozplanować ogólne prace w domu, rozłożyć je tak mniej więcej od następnej soboty (19 grudnia). Nie mówię tu o gotowaniu już od soboty, ale np. sprzątnięcie "rejonów", których nie mam w swoim stałym planie sprzątania, albo duże zakupy. Tak, wiem, zakupy w sobotę przed Świętami będą nieco karkołomnym wyzwaniem, ale innego dnia raczej nie uda mi się wyciągnąć męża na duże zakupy (ze względu na jego pracę). 
Także przygotowałam taki prosty 

 

Plan przygotowań świątecznych

Zrobiłam taką tabelkę:


Jak widzicie, moja jest już częściowo wypełniona. Wy oczywiście możecie to planować zupełnie inaczej, więc udostępnię Wam plik z pustą tabelką :)

Tak na  koniec

 

Lista gości

 


Ja w tym roku nie będę z tej listy korzystać, bo będziemy spędzać Święta w wąskim, siedmioosobowym gronie, więc nie ma tu co planować, ale jeśli planujecie jakieś większe grono, to lista ta może się przydać do np. ogarnięcia morza prezentów, jakie trzeba spakować ;) niefajnie byłoby się pomylić, żeby np. jakaś ciocia dostała piankę do golenia, nie?? ;)
U mnie w domu nie ma też zwyczaju "usadzania" gości - każdy siada spontanicznie, ale jeśli u Was jest, to dzięki tej liście w bardzo łatwy sposób możecie rozplanować rozmieszczenie osób: wpisujecie pierwszą osobę i dwie osoby, które mają siedzieć po jej prawej i lewej stronie. Następnie te dwie osoby wpisujecie jako kolejnych gości i osobę z pierwszego miejsca jako pierwszą osobę siedzącą obok. Kolejną osobę na liście możecie dopisać albo do drugiej albo do trzeciej osoby, albo do żadnej z nich, jeśli ma siedzieć przy innej części stołu. Pamiętajcie jednak, że jeśli dopiszecie ją do drugiej albo trzeciej to musicie osobę z tych miejsc wpisać jako sąsiada tej czwartej osoby. Itd. Mam nadzieję, że w miarę jasno to wytłumaczyłam ;)

Jeśli ktoś z Was chciałby skorzystać z moich plików to proszę: organizer świąteczny do pobrania :)
Pliki są w formacie .pdf, proponuję wydrukować je w formacie A4 i powiesić na lodówce, żeby było wszystko pod ręką ;) Owocnego planowania :)

A czy Wy macie jakieś swoje patenty na organizowanie Świąt? Podzielcie sie doświadczeniami :)

1 komentarz:

  1. Najgorzej z tą listą sprzątania przed świętami. Schodzi z tym zawsze najdłużej. Chociaż jak się ma dobry plan i dobrze akcesoria z https://www.leifheitsklep.pl/drazki/drazek-do-mopa-clean-twist-p-89114 to można sprawnie wysprzątać wszystko :) prawda?

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...